Wednesday, April 11, 2007

Torsdag 8.februar

Vi hadde en rolig morgenstund før vi la ut på spasertur i nabolaget. Vi gikk innom Shalla Public Park (bildet t.v.), hvor det ble feiret bryllup i dag. Vaktene spøkte og småpratet, men da Mannen tok dette bildet av oss, ble tonen en annen. No photo! Så mye for "public" i det parknavnet.

Men parken er fin og ligger bare et steinkast fra Bayesh, så den er vel verdt et besøk for andre som vil la barna springe litt.
Ved siden av ligger det også en ustelt, liten lekeplass med noen rustne lekeapparater. Ikke akkurat EU-standard, men hvem bryr seg om det, så lenge man får huske?


Derfra ruslet vi ned til den store, tett traffikerte veien som jeg mistenker heter Bole Road (det er veldig vanskelig med gatenavn her, så tilgi meg om jeg tar feil). Et stykke oppover der, i retning flyplassen, ligger et patisserie som heter "La Parisienne". Det er nok det mest europeiske stedet jeg har sett i Addis. Vi spiste croissanter og drakk kaffe og cola, og Lillesøster sjarmerte det unge paret på nabobordet. Storebror var sjeleglad for å få mat som lignet noe han kjente hjemmefra. Han har gått ned en del i vekt, stakkars kresne krek.

Om ettermiddagen skulle vi tilbake til Debab for å si ha det bra. Det var ikke så lett å komme seg avgårde, for gata nedenfor Bayesh var fullstendig sperret av to digre lastebiler med jordlass. Den ene hadde kjørt seg fast i et stort hull i veien, og den andre prøvde å trekke den løs. Legg til en steinhaug, en jordhaug, et brenneslekratt, dype avløpsgrøfter og en diger, gjørmete vanndam så får du gatebildet. Jeg fikk balansert, krøpet og hoppet meg frem med Lillesøster i bæresjalet, mens en av gutta som jobber på gjestehuset resolutt løftet opp Storebror og lempet ham over de verste hindringene. Sjåfør Zewdu sto tålmodig fast i trafikkorken som hadde oppstått, men til slutt fikk vi rygget ut på et vis.

Lillesøster var behørig pyntet opp før avskjeden på barnehjemmet, i blusen jeg kjøpte til henne med en gang vi fikk vite hvem hun var. Og det er jente som liker å kle seg opp - hun stråler som ei sol! (bildet t.v.).

Det var rørende å se hvor glade de større barna og Lillesøster var for å treffe hverandre igjen. De klemte og kysset hverandre, og løp rundt og lekte. De ansatte viste også stor gjensynsglede, og Lillesøster gikk æresrunden med mye skryt og klemming.
Salilish sa at hun syntes Lillesøster hadde forandret seg allerede, blant annet ler hun på en annen måte. Jeg fortalte hvor glad jeg er i Lillesøster allerede, og måtte gråte litt av bevegelse. Det smittet både Salilish og en av de andre ansatte, og så sto vi der og smilte tårevått sammen.

Vi fikk passet hennes, fiks ferdig med visum og alt - så da skal papirene være i orden. Så var avskjedens time kommet på ordentlig. Det var rart å ta henne i armene og se henne vinke glad til alle på Debab. Tenk at vi skal ta henne med bort fra alt hun kjenner.

I kveld har vi lekt litt, pakket litt og sittet på balkongen og sugd inn den etiopiske natten for siste gang. Jeg sovnet til lyden av trommer fra nabohuset.

No comments: