Wednesday, April 11, 2007

Torsdag 1.februar

En god natts søvn, selv om jeg våknet ganske ofte utpå morgenkvisten for å se til Tsedi. Hun sov imidlertid som en bitteliten stein helt til klokka 08.30. Da våknet hun og lå musestille og kikket. Da jeg strakte ut armene til henne, var hun lynraskt på beina for å løftes opp. Vi spiste frokost, stelte oss, kikket litt på utsikten (se bildet t.v) og vekket Storebror og pappa.

Lillesøster tasset etter meg hele tiden, og protesterte høylytt dersom jeg forsvant ut av syne. Jeg måtte til og med ha henne på fanget på do. Vi ringte Zewdu, som kom for å kjøre oss til nasjonalmuseet.
Mens vi ventet, skravlet vi med de hyggelige menneskene som jobber her på Bayesh. De er veldig opptatt av barna og selv Storebror glemmer at han ikke kan amharisk når de tuller med ham. Eyerusalem som jobber her har lært meg noen flere ord, med beskjed om at jeg blir hørt i morgen.
Lekser, med andre ord!


Dagens ord:
shai – te
kwass – ball
fota – håndkle
birrdlebs – laken/teppe
meuto – hundre
and shi – tusen




På vei til museet kjørte vi forbi Haile Selassies gamle palass, hvor statsminister Meles Zenawi holder til nå. Det var latterlig stort og strengt bevoktet, med fotoforbud langs alle murene. De mange bevæpnede vaktene gjorde at vi ikke prøvde å bryte det forbudet.På nasjonalmuseet sto også sikkerheten i høysetet. Vi måtte ut av bilen og undersøkes med metalldetektorer for å kunne kjøre inn på parkeringsplassen.

Vel innenfor traff vi en høflig, ung mann som ville guide oss. Han var hyggelig selskap, men fortalte oss vel strengt tatt ikke så mye mer om utstillingen enn det vi visste fra før og kunne lese oss til ved hjelp av skilt og oppslag.
Vi så verdens eldste menneskeskjelett, som er verdenskjent under navnet Lucy. Her heter hun imidlertid Denkenesh.
Jeg må tilstå at jeg ble litt star struck av møtet. Det er ikke hver dag man treffer en arkeologisk superkjendis.
Storebror var imidlertid hakket mer blasert. Har det ikke huggtenner, imponerer det ikke en seksåring.



Vi så også Haile Selassies trone (som man ser av bildet må den store herskeren ha trengt en solid stige for å komme opp dit), en rekke dyrefossiler, brukskunst, skulpturer, tekstiler og malerier.
Lillesøster satt i bæreselen på brystet mitt hele tiden, hun trives godt i den og det er en fin måte å holde henne på. Mot slutten av omvisningen ble hun ganske trøtt, og i bilen sovnet hun, den lille frøkna. Jeg la henne over i senga da vi kom inn i leiligheten og hun forsatte å sove.
Mannen og Storebror gikk en tur i nabolaget og fant en fin park. De kom i snakk med en lokal basketballtrener og dermed var samtalen godt i gang.
Lillesøster og jeg bygde klosser, lekte med kjeler og kilte hverandre. Lunsjmaten i dag ble amerikanske pannekaker fra Bambis (vi kjøpte pulvermix til å blande med vann), og til middag kom alltid behjelpelige Axum med pizza fra Le Jardin. Lillesøster spiser absolutt alt. Deilig!

Barna så på Pingu på DVD, og Lillesøster lo så godt – mest av Storebror. I halv åtte-tiden begynte hun å gni seg i øynene, og fikk pysj, flaske og tannpuss. Sistnevnte er kanskje litt uvant, for hun rynker fælt på nesa. Ved legging var det igjen livsviktig å ha mamma ved sin side. Hun sa til og med ”mama” – det er jeg i hvert fall bombesikker på at jeg hørte. Jeg la meg ved siden av henne og holdt henne i hånden, og etter kort tid snorket hun jevnt.
Hun har lagt sin elsk på en krukke med Body Butter fra Body Shop, og tauer rundt på den hele dagen. Hun ville ha den med i senga, og sovnet med krukka si under armen. Rare, lille skjæreungen min. Det virker som om vi har hatt henne i en evighet allerede.

No comments: