Wednesday, April 11, 2007

Onsdag 31.januar

Familedagen!
Klokka 10 var bagen pakket, vi var påkledde og klare, og Zewdu hentet oss for å kjøre oss til Debab og hente Tsedi. Vi var der lenge, lekte med henne (se søsknene løpe på bildet t.v) og snakket med Salilish. Hun sa at hun alltid synes det er trist når et barn drar, selv om hun vet at det er til barnets beste. De tar virkelig godt vare på barna på Debab, det er godt å se.
Så var tiden inne, og jeg kunne ta Lillesøster i armene og sette meg i bilen sammen med Storebror og Mannen. Hun vinket ivrig til alle, men vel ute på gata ble hun veldig stille, og kikket alvorlig på alt som skjedde rundt henne. Lurer på hva hun tenkte. Jeg klemte henne litt ekstra.


Vi dro innom Abyssinia supermarked, og jeg fikk prøve bæresjalet for første gang. Det fungerte kjempefint, både for meg og Lillesøster. Vi handlet NIDO-melk, solkrem (den vi hadde med fikk oss til å se ut som Addams family), en del mat, pluss etiopiske magasiner på engelsk. Plutselig støtte vi på et norsk par som bor ute i Somali-provinsen og var i Addis på en miniferie. De snakket amharisk med Lillesøster, som kikket storøyd på dem og gjemte ansiktet mot brystet mitt.

Tilbake på Bayesh fikk frøkna stableklosser og tutekopp, begge deler var en stor hit. Vi kokte pasta, og begge barna våre (tenk, vi har to!) spiste med stor apetitt. Tsedi begynte å gni seg i øynene, det var langt over tiden for middagshvilen hennes. Hun fikk ny bleie og ble lagt i senga. Men da kom gråten. Ikke skulle hun ligge alene på et fremmed rom, nei! Jeg tok henne opp i dobbeltsenga og la meg med henne. Strøk henne litt i håret og forsikret henne om at mamma var der. På mindre enn fem minutter sovnet hun. Stakkars liten. Hun snorker for øvrig som en voksen mann (eller som mammaen sin, ifølge Mannen. Hrmpf). Mannen hadde også lyst på en hvil, og tok over plassen min i dobbeltsenga.

Storebror og jeg gikk på oppdagelsestur i nærområdet. Vi handlet Cola i en liten, turkis blikkboks av en butikk og møtte noen småjenter som fikk fargeblyanter av oss og fniste henrykt da jeg prøvde å snakke amharisk. Storebror blir litt brydd og sjenert av all oppmerksomheten han får her. Alle kikker, noen peker og roper ”fereigne” (utlending), og mange smiler, håndhilser og prøver å snakke med ham. Det er frustrerende for en liten kar som ikke kan språket og som er vant til å smelte inn i omgivelsene. Men nå kan han telle til tre (and, houlet, sost) og si brød (dabbo), og det høster han stor applaus for. Jeg har praktisert mine få ord og setninger, alltid til stor glede for tilhørerne. Folk setter pris på forsøket.


Da Lillesøster våknet fra middagsluren sin, var hun forvirret og engstelig. Helt fortumlet, stakkar. Hun klamret seg til meg og nektet å slippe. Jeg ”leste” litt med henne i pekeboka, og hun tødde opp igjen. Pludret og smilte. Hun liker å spille på slurva på mammas munn, det lærte jeg henne på Debab. Og hun liker ”Hompetitten” og ”Kamelen Klara”, og gjør tegn til at jeg må fortsette når jeg slutter. Vi lekte med stableklosser og hun fikk litt kjeks. Storebror gjorde lekser og spilte Nintendo. Axum kom en tur innom og hadde med bananer, for det visste han var Lillesøsters favoritt. Og ganske riktig, hun langet innpå med stor iver. Så var det badetid for barna. Både Storebror og Lillesøster storkoste seg i badekaret. Tsedi skled rundt, gikk under, kom opp igjen like blid, sprutet vann på Storebror og lo den hese skjæreungelatteren sin. Storebror har fått ei knalltøff Lillesøster!

Etter badet ble hun smurt med body butter (fra BodyShop) og Inotyol, og fikk på seg godpysjen. Hun tok ikke så mye av tåteflaska med NIDO, kanskje var den litt annerledes enn hun er vant til. Ved leggingen tok jeg ned den ene veggen på sprinkelsenga hennes og skjøv den inntil vår. Hun var litt engstelig, men jeg la meg ved siden av henne, med en hånd i hennes og den andre på ryggen hennes, og da sluttet hun å gråte med en gang.
I stedet sang hun litt. Helt sant, det var en sang – med melodi og det hele! Det gikk ikke bedre enn at jeg sovnet som en stein med frøknas hånd i min, og da jeg våknet etter en drøy time, snorket hun som en tømmerhugger igjen. Søta.
Det kom et kraftig regnskyll igjen, med torden. Tett regnskur høres godt på bølgeblikktak. Mannen og jeg satte oss ut på balkongen med etiopiske ukeblader (på engelsk, vel å merke). Men det tok ikke lang tid før vi var klare for å legge oss, vi også.


Noen kjekke ord (som i høyeste grad er stavet etter innfallsmetoden):

gwadegna - venn
selam – goddag/hei
ciao – ha det
amesegenoallo – takk
konjo-no – fint/godt/flott/pent
yikerta – unnskyld meg
ishi – OK
bunna – kaffe
dabbo – brød
wuha – vann
wueitet – melk
birra – øl
bet – hus
bunna bet – kafé
mekina – bil
awo – ja
aye/aydellem – nei

1 and
2 houlet
3 sost
4 arrat
5 ammist
6 siddist
7 sawat
8 semment
9 zetegn
10 asser

No comments: