Wednesday, April 11, 2007

Fredag 2.februar

Så var det på tide med litt barnevennlig luksus, særlig for Storebror sin del. Han har vært en tålmodig liten mann.
Zewdu kjørte oss til Sheraton, som etter sigende er det mest luksuriøse hotellet i Afrika. Det er et enormt hotell som ligger på et enda større område.

Drosjer får ikke komme inn på området, så Zewdu måtte slippe oss av ved den bevæpnede portvakten. Vi spaserte gjennom en stor park med brolagte gangstier, symmetrisk trimmede busker og engelske telefonkiosker (!). På parkeringsplassen sto flotte, lange luksusbiler som tilhørte statsoverhodene som er her i anledning av toppmøtet i den afrikanske unionen.

Innen vi var kommet så langt som til den avskrekkende korrekte dørvakten følte jeg meg som en primitiv bondeknøl, men vi ble selvsagt tatt imot på upåklagelig høflig vis, og guidet gjennom den omfattende sikkerhetssjekken, som til forveksling ligner den man må gjennom på flyplassen. Metalldetektor og gjennomlysing av alle vesker.



Bassengområdet var helt vidunderlig. Store liggestoler, rause håndklestabler med sirlige tellekanter, stort barnebasseng med sklie og små fontener og enorme milkshakes. Storebror var i himmelen, og vi var ikke så langt unna, vi heller.

Samtidig var det sprøtt (langt over grensen til helt sjukt) å bli vartet opp på alle bauger og kanter i grell kontrast til livet utenfor murene. Særlig veggen rundt bassengområdet var absurd – det var store kulisser malt med idylliske landskapsbilder for å dekke over det faktum at den verste slummen befant seg rett utenfor. Vi så gribber sirkle over der.





Lillesøster elsket å bade (og hvem ville ikke det, i et basseng som holder 31,5 grader), og plasket rundt med Storebror.
Jeg klarte å bli skikkelig solbrent, til tross for solfaktor 25 og at jeg satt mesteparten av tiden under en parasoll. Strålende solskinn i 2500 meters høyde ble uansett for tøft for norsk januarhud, og nå er ryggen min mørkerød og tre nummer for liten.

Afrika gjør virkelig ingenting for utseendet mitt. Jeg er rødmusset og fæl, og takket være det elendige trykket i dusjen ligger håret flatt i feite striper. Dessuten har Lillesøster smittet meg med forkjølelse. De mange snørrete smellkyssene gjorde sitt, og de er vel verdt det. Men kvelden ble rolig, vi hvilte oss hjemme og jeg la meg tidlig.

No comments: